tiistai 4. helmikuuta 2014

Well hello, Paris!

Nopeastipa loppuaika on hujahtanut. Siivoiltiin pari päivää meidän kämppää, tai siis minä siivosin, koska Saku oli kipeänä, mutta annoin hänen kuitenkin tehdä jotain pientä hommaa. Tupatarkastus meni hienosti, ei tullut noottia mistään ja sitten Adrian tuli hakemaan meidät autolla kohti uusia seikkailuja. Käytiin tekemässä lenkki pankissa sulkemassa tilit ja sen jälkeen soitettiin sähköyhtiöön, että katkaisee kämpästä sähköt. Onneksi oli Adrian mukana, koska molemmissa hommissa oli joku säätö taas meneillää ja ranskankielentaitoista todella kaivattiin. Iso kiitos siis hänelle, muuten oltaisiin ollu ihan pulassa. Lopuksi ajeltiin Saran ja Olivierin luokse, jossa saimme tosiaan viettää aikaa pari päivää keskenämme, koska pariskunta oli matkoilla. Lauantaina näimme vielä muutamia kavereita päivällisen merkeissä ja maanantaina olikin aika sanoa hyvästit Nantesille. :)

Oli muuten maailman kamalin työ raahata matkalaukut tänne Pariisin-hotellille! Montparnassen juna-asemalta oli hirveän pitkä matka metrolle ja sieltä vielä jokunen metri hotellille ja viimeistään tällä matkalla tajusin kuinka olen puolessa vuodessa menettänyt kaikki lihasvoimani. Hyydyin ihan täysin ja ilman Sakua olisin varmasti tilannut taksin perille. Tänään on ollut jotkut ihme jalkalihakset ja kädet lapaluista ranteisiin asti ihan kipeänä, voi noloa! Minulla on muutenki tosi huonot käsivoimat, joten pakko alkaa treenaamaan ja kunnolla kun elämä asettuu kotona uomiinsa. Ei näköjään riitä alkuunkaan, jos treenailee tunnin päivässä, jos muuten on paikoillaan 10 tuntia. Hyötyliikunta on oikeasti tärkeää, olen ihan järkyttynyt tästä tilanteesta! :D Ei enää ikinä näin!

Jaksettiin kuitenkin mennä vielä samana päivänä lähellä sijaitsevaan yli 50-kerroksiseen Montparnasse Toweriin, josta oli oikein romanttiset ja hienot näkymät ympärillä levittäytyvään Pariisiin, etenkin Eiffel-torni näkyi hyvin sieltä käsin, joten ei kannata turhaan mennä sinne sen juurelle kykkimään. Paljon enemmän sai irti ylhäältä käsin. Tänään oli kuitenkin romantiikka kaukana kun laskeuduimme kaupungin alle katakombeihin, luita ja pääkalloja kaikkialla! Oli muuten tosi hyvä kierros ja maksoi meille vain 4€! Suosittelen lämpimästi kaikille pariisinkävijöille. :) Katakombeissa seikkailemisen jälkeen teimme pienen välikuoleman hotellilla ja söimme boulangeriesta hankkimamme lounaan. Väsytti ihan sikana ja olisin voinut vain maata sängyllä koko loppupäivän, mutta koska meillä oli vain pari päivää aikaa ja paljon nähtävää jäljellä, niin päätimme lähteä vielä käymään 1. alueella, jonka lähellä on kaikki perusnähtävyydet (me itse siis olemme nyt 14. alueella, eli melko syrjässä kaikesta)

Pakko kyllä mainita, että metroilla pääsee kätevästi joka paikkaan, nopeasti oikeastaan kaupungin laidalta toiselle. Kävelimme pitkin katuja ilman sen kummempaa suunnitelmaa ja jännää nähtävää riitti joka kadunkulmassa. Jos Nantesissa koki historian havinaa, niin täällä historia oikein hyppi silmille minne ikinä askeleensa suuntasikin! Jossain vaiheessa olemattomat jalkalihakseni alkoivat valittaa siihen malliin, että körötimme metrolla vielä sinne Eiffel-tornin juurelle. Eipä se nyt niin kovin kummoinen rakennelma ollut! Ihan turhaa hypetystä, mielestäni ympärillä oli paljon vaikuttavampiakin rakennelmia, joita ihastella. Noin muuten kyllä pidin Pariisista tähän mennessä. Oikein selkeä kaupunki, jossa on nopea liikkua ja tekemistä löytää varmasti. Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa sekin, että ei ole turistikausi, koska joka paikkaan pääsi jonottamatta eikä tarvinnut kärsiä vellovista ihmismassoista. Kannattaa siis ehdottomasti vierailla täällä talvella! Itse haluaisin nähdä vielä Versaillesin, jota ei tällä reissulla ehditä katsastamaan, joten ehkä täytyy tehdä vielä joskus toinen reissu tänne takaisin ja jatkaa matkaa vielä vaikka sinne Nantesiin asti. ;)

Nyt voisin vain sulkea silmäni ja kääntää kylkeä, mutta pakko aloittaa pakkaaminen taas, varmaan jo kolmatta kertaa! Meidän täytyy jakaa painavat tavarat tasaisesti, jotta yhteenkään laukkuun ei tule ylipainoa. Tosin tuon raahausoperaation jälkeen epäilen, että jokaisessa laukussa on ainakin kymmenen kiloa ylipainoa, apua! Pitää siis varmaan purkaa laukut kokonaan ja aloittaa Tetriksen peluu.. Onneksi matka lentokentälle ei pitäisi olla niin tuskallinen. Jätetään uloskirjauksen jälkeen tavarat hotellille ja tehdään tässä lähistöllä vielä jotain ja illalla sitten kentälle. Sitten on reissut reissailtu! Ajattelin kirjoitella tänne blogiin vielä jotain jälkifiiliksiä, mutta näin tällä erää tämä alkaa olla tässä. Vähän haikeat fiilikset.

1. kohta kotona. Tervetuloa takaisin Suomeen! Pitää nähä pian, niin pääset kertomaan matkasta lisää (blogin lisäks) :)

2. Ihanaa! Aika haipakkaa ollaan vedetty nyt kaksi päivää putkeen, ihan huikeeta kun on kiire :D Saa nähdä, milloin uutuudenviehätys katoaa ;) Nähdään pian!